mandag 15. mars 2010

Min beste venn

...om dagen er dette fabelaktige heksebrygget. Takk til vitenskapen slæsj høyere makter for at oss vanlig dødelige, som kanskje føler oss ekstra dødelige når trykket i hodet øker og nesa ikke lenger har fri passasje for lufttilførsel, kan finne en slik liten beholder utstyrt med Otrivin Menthol (eller til nød annen nesespray) og trykktut på nærmeste apotek. Det beste med å være forkjøla er følelsen av åpne luftveier tre sekunder etter siste trykk på flaska.

Det skjedde fredags morgen, ca. klokka 0845, midt i avviklingen av en matteprøve. Mens jeg veiledet de stakkars elevene gjennom prosentoppgaver og Excel fikk jeg akutt halsvondt. Resten av dagen svimlet jeg bare rundt, litt sånn på grensa til besvimelse, men elevene slapp heldigvis å plukke meg opp fra gulvet. Fredagskvelden ble kort, men i løpet av helga bedret allmenntilstanden seg mens nesa ble tettere og tettere. Gikk rundt og lurte litt på hva jeg skulle ha gjort med alle pengene om snørr hadde vært verdifullt. Søndags kveld startet jakten på hjelpemidler. Tre tomme (ja, helt tomme) flasker nesespray og to flasker saltvannsoppløsning dukket opp. Høres ut som et grei resultat, men man vil jo gjerne at nesa blir lettere å leve med når man sprøyter noe oppi. Her er en hemmelighet: Saltvannsoppløsning funker ikke. I et panisk minutt trodde jeg at jeg måtte puste gjennom munnen hele natta. Helt til jeg kom på å lete i en annen nattbordskuff. Jeg sier bare: Otrivin Menthol. Hurra!

Dermed er jeg klar til å bli frisk, og det skjer sikkert fortere enn jeg aner. Bortsett fra at alle elevene lurte på hva som hadde skjedd meg i helga siden jeg hadde ny stemme, og bortsett fra en hysterisk og veldig pinlig hostekule midt i en setning på et kontaktmøte i dag, har det faktisk gått veldig fint. Hurra!

Rart hvor langt det egentlig går an skrive om en forkjølelse. Enn om jeg (bank i bordet) hadde hatt en sykdom som nesespray ikke hadde hjulpet mot, da? Hadde kanskje vært vanskeligere å finne bilde på nettet, i alle fall.

3 kommentarer:

Maria Vetleseter sa...

Frihet i en liten dusj. Herlig.
Jeg gikk inn på apotek her nede med samme ærend, men fikk jeg otrivin? Nei, saltvannsoppløsning. Beibis skulle visst ikke ha noe annet. Antiklimaks.

Nora sa...

Otrivin in my heart! Men mentol vart meg rett og slett for kvast, skvatt og dro meg nesten ikkje til att.
Men, Maria - ta Otrivin likevel. Det har eg alltid gjort når eg har hatt bruk for det og det har gått veldig bra. Og som nemnt: saltvatn blir IKKJE det samme....Ja til opne nasar!

Ida sa...

Takk for god støtte! Mentol riv skikkele, men det funka jammen bra og ja. Ny flask innkjøft i dag, juhu!